środa, 29 czerwca 2016

Jak należy się przygotować, aby zdać Brązową Odznakę Jeździecką?

Cześć kochani!
Przepraszam za aktywność, ale regularne wstawianie w miarę ciekawych postów nie jest łatwe.. :/
Dziś coś innego niż zwykle :) Otóż opowiem Wam trochę o przygotowaniach do egzaminu PZJ. Mam nadzieję, że ten post pomoże chociaż jednej osobie, którą stres pożera przed takim ważnym w życiu jeźdźca dniem. ;) Zapraszam do dalszego czytania!


Umiejętności jeździeckie

Zapewne Wasza przygoda z odznaką zaczęła się od rozmowy z instruktorem. Gdy dowiecie się już o planach Waszego trenera pewnie zastanawiacie się nad niektórymi kwestiami: Czy jestem gotowa/y?
Czy dam radę ze stresem? A może ośmieszę się przed koleżankami ze stajni? 
Nigdy nie bój się upokorzenia! Nawet jeżeli coś Wam nie wyjdzie, to przecież nic się nie stanie, co nie? Gdy moja instruktorka poinformowała mnie o swoich planach, niesamowicie się zdziwiłam. Otóż przed dwoma tygodniami zaczęłam trochę bardziej skakać (około 50 cm :P). Pani Julia powiedziała, że ostatnio rozskakałam się i jestem gotowa. :P Mam nadzieję, że wiara w siebie (wiara instruktorki też ;) ) bardzo Wam pomoże w zdawaniu tego egzaminu! Nawet jeśli czujesz się niepewnie, to przecież masz jeszcze trochę czasu, prawda? :)


Egzamin teoretyczny 💎📖

Wiele osób właśnie najbardziej się przed nim stresuje! Jednak uważam, że te obawy nie są słuszne. Aby przygotować się do niego, należy parę razy przeczytać i zapamiętać te pytania. ;) Możecie je wydrukować, przepisywać, wypisywać najważniejsze rzeczy, narysować rysunki pomocnicze... Jest bardzo wiele sposobów na naukę. :) Nie bójcie się zapomnienia odpowiedzi albo nie przygotowania - ja byłam prawie pewna, że coś pomieszam, a teraz mam wrażenie, ze na tle innych dziewczyn z którymi zdawałam byłam najlepsza i znałam odpowiedź na każde pytanie :P 
A jak wygląda taki egzamin? Cóż, radzę Ci ustawić się jako pierwszy, drugi, trzeci w kolejce - godzinne czekanie nie sprzyja uspokojeniu :P Gdy już wejdziesz do pomieszczenia (czasem w parach, trójkach) przywitaj się z egzaminatorem heheh :D Na ogół są oni bardzo mili, więc spokojnie ;) Ja byłam spytana o łatwiejsze pytania. Najczęściej egzaminatorzy nie biorą jakiś trudnych, a jeśli nie wiesz to trochę podpowiadają. ;) Po egzaminie mogą Was zagadać na przykład o Waszych wcześniejszych przejazdach :D Musicie jeszcze wiedzieć, że czasem mogą spróbować wprowadzać w błąd! :P

 Ujeżdżenie i skoki! 🏇

Teraz czas na praktykę! Co prawda odbywa się ona przed teorią, jednak tak wygodniej było mi napisać. Otóż egzamin na czworoboku jest pierwszy. Zanim egzaminator Cię wywoła, z pewnością będziesz miał chwilę na rozprężenie. Może być trochę tłoczno, wiec trzeba uważać. Gdy już nadejdzie twoja kolej - spokojnie! Wiem, że trudno się zrelaksować, jednak pamiętaj o uśmiechu, harmonii z koniem i nie kłaniaj się z batem w ręce! Hahah :P Jeżeli macie problem ze zapamiętaniem czworoboku, nie długo przed odznaką wyobraźcie sobie Wasz przejazd (wraz z szczegółami). Jeżeli się skupisz, bez problemu zdasz! Nawet jeżeli wyjedziesz z czworoboku zdasz. :P 
Przechodząc do tematu skoków - ja, niestety, bardzo się bałam. W skokach jest nieco inaczej. Gdy nie przyłożysz się do niego i koń Ci wyłamie 2 razy, automatycznie nie zdajesz egzaminu i musisz go poprawić w ciągu kilku miesięcy. 
Na rozprężalni było strasznie dużo koni, ogólnie totalny chaos :P Na początku byłam tak zestresowana, że nawet krzyżaka nie mogłam skoczyć :P Później skoczyłam takiego dość sporego oksera, w czasie lotu uświadomiłam sobie co ja w ogóle takiego wielkiego skacze :P Zanim była moja kolej jechała jakaś dziewczyna na koniu który wszystkiego się bał i ogólnie wariował. xd To mnie nie uspokajało :') Stres był dość spory, ale gdzy już wjeżdżałam na parkur starałam się skupić. Wam też dobrze radzę, nie myślcie o niczym, tylko o tym, aby jak najlepiej przejechać. Krzyżak ok, dość ładny najazd na stacjonatę. Niestety, zostawiłam Gala samego w czasie tego ,,skoku'', wyłamał. :/ Strasznie się przeraziłam, przecież mogłam przez takie coś nie zdać! W mojej głowie ciągle pojawiała się myśl, jeśli teraz Ci się nie uda to koniec. Taka mobilizacja to dobry pomysł, tak docisnęłam Gala, że bez problemu skoczył, trzecią przeszkodę nie wiem jak strącił (XD), a okser czysto 8) Został tylko galop w półsiadzie. Po połowie okrążenia skróciłam Gala, wszystko miało się dobrze skończyć, ale tuż przed przejściem do kłusa zaczął zachowywać się dość nerwowo :/ Strasznie przyspieszył, ledwo zdążyłam się zatrzymać, ale udało się! Uff :P Została wtedy tylko teoria, więc luzik :P Pamiętajcie o zrelaksowaniu przed przejazdem, Twój koń może odczuć ten stres, na dodatek publiczność też jest nerwowa... Ale spokojnie! Jeśli ja dałam radę to Wy też! :D


Ciekawostki :P

1. Jeżeli jeździsz w ośrodku w którym odbywają się egzaminy, nie musisz zdawać opieki stajennej!
2. Część ujeżdżeniową i skokową możesz zdawać na dwóch różnych koniach.
3. Za każdy przejazd otrzymasz punkty. Ja mam z ujeżdżenia 6.6, skoki 6.0 :P
4. Zdający powyżej 45 lat nie musi jechać części skokowej. 
5. Opieka stajenna składa się z: czyszczenia konia, interpretacji jego nastroju, prowadzenia konia w ręku.
6. Nie długo po egzaminie (około miesiąc) otrzymasz swoją legitymację oraz odznakę ;)
7. Jeden koń może w ciągu jednego dnia zdawać pod kimś egzamin 4 razy. Odznaka srebrna i złota liczy się jako 2 przejazdy. 
8. Kuce mają obniżone przeszkody na parkurze o 10 cm. Na ogól osoby jadące na nich zdają pierwsze (lub ostanie).
9. Złotą odznakę nie zdaje się wtedy, kiedy inni jadą srebrne i brązowe. Trzeba pojechać do Warszawy do PZJ, albo ,,wezwać'' egzaminatorów dla Ciebie :P
10. Do przygotowania się do teorii mogą  pomóc Wam te ksiązki: 
1. Akademia jeździecka - Wacław Pruchniewicz, wyd. Akademia Jeździecka
 2. Nos do przodu – Gerd Heuschmann, wyd. Akademia Jeździecka
 3. Młody jeździec – Lucinda Green, wyd. Galaktyka 
4. Poradnik młodego jeźdźca – Isabelle von Neumann-Cosel, wyd. Galaktyka
Ja czytałam ,,Nos do przodu'', bardzo polecam! :D



To już wszystko na dziś, mam nadzieję, że Wam się spodoba mój post, starałam się! :D Ci, którzy po raz pierwszy zobaczyli nasz blog, zapraszam do zostania na dłużej :) Przepraszam za jakość :P


Paa! 

3 komentarze:

  1. Bardzo przydatne informacje. Konkretnie napisane. Na pewno niejednemu się przydadzą! :)

    OdpowiedzUsuń